الرئيسيةالبوابةس .و .جبحـثالأعضاءالمجموعاتالتسجيلدخول
دخول
اسم العضو:
كلمة السر:
ادخلني بشكل آلي عند زيارتي مرة اخرى: 
:: لقد نسيت كلمة السر
أفضل 10 أعضاء في هذا المنتدى
koki
 
Rehab
 
MIDO
 
meteeb
 
LOMA
 
Liverpool
 
smsm
 
MIDO_THELOVER2008
 
BFaa
 
mesho
 
بحـث
 
 

نتائج البحث
 
Rechercher بحث متقدم
احصائيات
هذا المنتدى يتوفر على 251 عُضو.
آخر عُضو مُسجل هو fadymady فمرحباً به.

أعضاؤنا قدموا 9552 مساهمة في هذا المنتدى في 1207 موضوع

شاطر | 
 

 بناتنا رجالة بصحيح .. فتيات مصر عاوزين يدخلوا الجيش..!!

اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
EL Gaafary
عضو فعال
عضو فعال
avatar

ذكر
عدد الرسائل : 172
العمر : 27
الموقع : WWW.Zamalex.net
العمل/الترفيه : الزمالك وبس
المزاج : مش عارف مالى
المزاج :
المهنه :
اعلام الدول :
الهوايه :
تاريخ التسجيل : 17/08/2008

مُساهمةموضوع: بناتنا رجالة بصحيح .. فتيات مصر عاوزين يدخلوا الجيش..!!   17/12/2008, 3:37 am

رشا لطفي ـ خاص - "البنت زي الولد ماهيش كمالة عدد في الإحتمال والجلد .. البنات همهم خدمة بلدهم زيهم زي البنين" .. الكلمات الزجلية لصلاح جاهين لم تعد مجرد "كوبليه" في أغنية شهيرة لكنها تحولت بقدرة قادر مع إرهاصات عام 2009 إلى صرخات احتجاج مدوية من جانب كثير من البنات..

والسبب هو حرمانهن من الإلتحاق بصفوف القوات المسلحة لأداء الخدمة العسكرية وتطبيق قوانين التجنيد عليهن مثل الشباب، لتصبح أعز وأغلى الأمنيات هو أن ترتدي البنت من دول البيادة العسكرية وتحمل السلاح وتخوض غمار التدريبات الشاقة وتبذل التضحيات في سبيل الوطن ومفيش حد أحسن من حد..

"وفيها ايه يعني لما نجرب؟!!".. هكذا استقر لسان حال غالبية الفتيات اللاتي توجهن إليهن بسؤال واحد مفاده "عايزين تدخلوا الجيش .. ليه؟!" وكانت تلك الآراء..

شيرين سليم .. كلية الإعلام ـ جامعة القاهرة قالت: البنت قادرة على العطاء بلا حدود للآخرين، فلماذا لا يكون لبلدنا نصيب؟ وكمان بنات أمريكا وأوروبا مش أحسن مننا وكل ما نطالب به هو تطبيق نظام التطوع الإختياري للفتاة في صفوف الجيش المصري، فربما يمنحها ذلك فرصة النجاح والتفوق وكذلك الدفاع عن النفس ضد أي خطر قد يداهمها فجأة أو أي موقف قد تتعرض له.

سارة حسين .. كلية الآداب ـ جامعة عين شمس كان لها وجهة نظر خاصة جداً بقولها: الزي العسكري له وقاره وهيبته وذو بريق خاص وجذاب في أعين البنات بدءاً من الأفرول والبيادة العسكرية والبدلة الكاملة، وأعتقد أن الآلاف من الفتيات والسيدات لديهن نفس الإستعداد والحماسة للتخلي عن الكعوب العالية مقابل الحذاء العسكري وارتداء البيادة عوضاً عن الميني جيب والبنطلونات الجينز والإستغناء عن مساحيق التجميل وموضات الشعر في سبيل لبس خوذات القتال وتحمل المشاق والتدريب في المناطق الوعرة والصحراء..!!

ناردين عصام .. كلية الألسن ـ جامعة عين شمس قالت: لن يصدقني البعض إذا قلت أنني أشعر فعلاً بالأسى والحزن لأن الفتيات في بلدنا لا يطلبون لتأدية الخدمة العسكرية وكأن مصر هي بلد الولاد فقط وليست بلد الجميع نساءً ورجالاً، شباباً وفتيات..!!

وتتساءل: هل من المعقول أن تعمل بلد مثل إسرائيل وهي التي تصنف في خانة العدو الأول لنا على تشجيع الفتيات على الإنضمام إلى صفوف قواتها المسلحة بينما نقف نحن مكتوفي الأيدي في موقف المتفرج دون أن نتيح نفس الفرصة لبناتنا وكأن الإسرائيليات هن أكثر وطنية من المصريات ويملكن من مقومات الشجاعة والجرأة والإقدام ما يؤهلهن للخدمة في صفوف الجيش الإسرائيلي..؟!!

أما يارا محمود .. كلية الإقتصاد والعلوم السياسية ـ جامعة القاهرة فتؤكد أن إلحاق السيدات والفتيات للعمل في بعض الأفرع التابعة للقوات المسلحة مثل التمريض وأعمال الخدمة الإجتماعية وخلافه لا تكفي وحدها لإثبات طموحات البنت المصرية في اقتحام أصعب ميادين العمل وتأكيد رغبتها في الحصول على فرصة خدمة بلدها بعيداً عن ترديد الشعارات الجوفاء..

وتلفت يارا إلى نقطة غاية في الأهمية من واقع قراءاتها وهي أن هناك ما يقرب من ربع مليون امرأة في الجيش الأمريكي كما أن مجندات المارينز الأمريكيات تتراوح أعمارهن ما بين 18 إلى 23 عاماً، جميعهن يأكلن ما يأكله الرجال ولا يستخدمن أي نظام غذائي خاص كما أن رجال ونساء المارينز مشتركون في كل شيء حتى فيما يتعلق بحمل مهامهم وأمتعتهم على ظهورهم وخوض أصعب التدريبات وأقساها في أحلك الظروف لا فرق بين رجل وامرأة، فلماذا لا نحذو حذو الأمريكان في اتباع نفس التقليد ويتم إتاحة الفرصة كاملة لإثبات القدرات العسكرية والقتالية التي تحظى بها البنت المصرية..

ريهام لطفي .. كلية التربية ـ جامعة عين شمس تبدأ كلامها قائلة: طوال الحروب الكثيرة التي خاضتها مصر لم نر وجوداً للمرأة على جبهات القتال وهو أمر مؤسف حقاً رغم أن الفتيات الفلسطينيات على سبيل المثال لا يتورعن عن القيام بالأعمال الإستشهادية جنباً إلى جنب مع الرجال مثل وفاء إدريس وآيات الأخرس وغيرهن من شهيدات الإنتفاضة الفلسطينية، فالشجاعة سمة من سمات المرأة العربية عموماً والبنت المصرية على وجه الخصوص..

على الجهة المقابلة كان ثمة اعتراضات صارخة من الجانب الذكوري على الحاق الفتيات بصفوف الجيش في نفس الوقت الذي اتفقت فيه آراء غالبية الشباب على أن الخدمة العسكرية هي مضيعة للوقت ع الفاضي وتؤدي إلى فقدان العديد من فرص العمل أما الشعارات من عينة "الجندية شرف وواجب" و"خدمة الوطن فوق الجميع" فهي موضة قديمة مستهلكة عفا عليها الدهر منذ زمن بعيد وكبر دماغك ..!!

أحمد السيد .. كلية التجارة ـ جامعة القاهرة قال: إن الجيش يعوق الإلتحاق بالعديد من الوظائف لحين أداء الخدمة العسكرية لاسيما إذا تم التجنيد كضابط احتياطي لمدة ثلاث سنوات فهو خراب بيوت مستحكم..!!

أما شريف حمدي .. كلية الإعلام ـ جامعة القاهرة فيؤكد أنه لا مانع إطلاقاً من جعل الخدمة العسكرية قاصرة على المتطوعين فحسب طالما أن البلد ليست في حالة حرب فهو مجرد وقت ضائع من العمر يذهب سدى دون أن يتم الإستفادة منه في تحمل غمار مسئوليات الحياة العملية من حيث الشغل والإرتباط التي تحتاج من بذل المجهودات والإعتماد على النفس ما يغني عن الإلتحاق بالجيش.. !!

وبلهجة ساخرة يعلق محمد سمير.. كلية التجارة ـ جامعة القاهرة على اقتراح انضمام الفتيات إلى صفوف الجيش قائلاً: "أهو ده اللي كان ناقص ..!!" أما وجهة نظره حيال الموضوع برمته فأوردها بقوله: المرأة مخلوق ضعيف هش لا تستطيع التغلب على مشاعرها وعواطفها ولا تتمتع بالقوة العضلية التي لا غنى عنها في المعارك لهذا أنا أرفض رفضاً قاطعاً وصريحاً مشاركة الفتاة في أية مهام قتالية أو عسكرية..

ويضيف: المرأة تستنزف نسبة كبيرة من الأجازات أكثر من الرجل سواء كانت فتاة أو متزوجة أو حتى أرملة، ولا نستبعد أن يأتي اليوم الذي تجيء المجندة بأطفالها إلى الوحدة العسكرية التي تعمل بها، وربما نحتاج مستقبلاً إلى تأسيس "حضانة عسكرية" في كل وحدة لرعاية وتدليل أطفال المجندات .. !!

منقول : مصراوي
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
Rehab
Privet Member
Privet Member
avatar

انثى
عدد الرسائل : 1111
العمر : 21
العمل/الترفيه : طالب
المزاج : القراءة
المزاج :
المهنه :
اعلام الدول :
الهوايه :
تاريخ التسجيل : 18/08/2008

مُساهمةموضوع: رد: بناتنا رجالة بصحيح .. فتيات مصر عاوزين يدخلوا الجيش..!!   11/2/2009, 9:52 pm

فعلا البنات محتاجه تدخل الجيش، وانا اقتنعت بالكلام ده مؤخرا، وانا عن نفسي مستعده التحق بالجيش بس بشرط اني اكون قائد الكتيبة ههههههههههههههههههههههههههه
مش عارفه ليه افتكرت دكتورة عندنا في كلية التربية جامعه الاسكندريه دايما بتنادي بدخول البنات الجيش ... ربنا يجعل كلامنا خفيف عليها وعلي الضبط الاجتماعي اللي بتجيب سيرته في جميع محاضراتها حتي لو المحاضره ملهاش علاقه بيه اصلا
قشطه عليك يا جعفري
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
koki
Privet Member
Privet Member


ذكر
عدد الرسائل : 1194
العمر : 26
العمل/الترفيه : طالب
المزاج : حالة حب
المزاج :
المهنه :
اعلام الدول :
الهوايه :
تاريخ التسجيل : 09/09/2008

مُساهمةموضوع: رد: بناتنا رجالة بصحيح .. فتيات مصر عاوزين يدخلوا الجيش..!!   12/2/2009, 4:57 pm

لما البنات يدخلو الجيش احنا نقعد فية البيت ان شاء الله

_________________
[img][/img]
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
smsm
Privet Member
Privet Member
avatar

انثى
عدد الرسائل : 602
العمر : 28
العمل/الترفيه : جامعية
المزاج : رايقة
المزاج :
المهنه :
الهوايه :
تاريخ التسجيل : 21/08/2008

مُساهمةموضوع: رد: بناتنا رجالة بصحيح .. فتيات مصر عاوزين يدخلوا الجيش..!!   12/2/2009, 8:20 pm

انا نفسي اشوف واحدة من اللي بيقولوا ان البنات من حقهم يدخلوا الجيش وانا اهه لو استحملت نصف يوم
يا جعفري بنات مصر دول بنات رغيييييييييييييييين كتير وبيتكلموا علي الفاضي والمليان
مع اني بطالب فعلا بجيش يعلم البنات ازاي نطبخ ونعمل الاكل وغيرها من المهام الاساسية ويكون لمدة سنة مش نحارب
ال نحارب ال ههههههههههههههههه
مشكووووووووور يا جعفري
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
MIDO
Admin
Admin
avatar

ذكر
عدد الرسائل : 905
العمر : 28
العمل/الترفيه : كليه تجاره اسكندريه/الجيم و النت
المزاج : فى الروقاان
المزاج :
المهنه :
الهوايه :
تاريخ التسجيل : 16/08/2008

مُساهمةموضوع: رد: بناتنا رجالة بصحيح .. فتيات مصر عاوزين يدخلوا الجيش..!!   13/2/2009, 4:19 am

<font color="cyan">بجد الله ينور عليكى يا سمسم<br>انتى جبتى من الاخر<br>دول عباره عن بوئ و كلام بس<br>عارفين لو كان الجيش بيطبق على البنات و الولاد<br>كانوا قالوا ازاى تطبقوا علينا احنا الاتنين<br>المفروض الولاد هما الى بيستحملوا<br>و كانوا طالبوا بانهم ميدخلوش الجيش<br>دماغك ياعم الجعفرى عالم فاضيه<br>و معلش طولت<br></font>

_________________
محمد الشعراوى
»-(¯`v´¯)-» MR.MIDO »-(¯`v´¯)-»


الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو http://www.sawa.rigala.net
LOMA
Privet Member
Privet Member
avatar

انثى
عدد الرسائل : 863
العمر : 28
العمل/الترفيه : طالبة بكلية التربية
المزاج : خجولة
المزاج :
المهنه :
الهوايه :
تاريخ التسجيل : 20/08/2008

مُساهمةموضوع: رد: بناتنا رجالة بصحيح .. فتيات مصر عاوزين يدخلوا الجيش..!!   13/2/2009, 2:19 pm

صدقوني البنات دي هبله مفيش بنت هتقدر علي الجيش واللي بيتعمل فيه
لما تقدر الاول علي شغل البيت الاول تبقي تروح الجيش
وبعدين البنات اسمهم الجنس الناعم
لما يروحوا الجيش يبقوا هيتسموا ايه
دي الحاجه اللي بتميز البنات الحنيه والدلع
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
MIDO_THELOVER2008
Gold Member
Gold Member


ذكر
عدد الرسائل : 565
العمر : 27
العمل/الترفيه : جامعي
المزاج : مهيس
المزاج :
المهنه :
الهوايه :
تاريخ التسجيل : 20/08/2008

مُساهمةموضوع: رد: بناتنا رجالة بصحيح .. فتيات مصر عاوزين يدخلوا الجيش..!!   5/3/2009, 3:09 am

يـــــــــا جمااااعــه انا حتكلم برد صريــــح جدااا
الاول بسس احب اققول اني عرفت ملخص التوبيك ده من اسماء وتوقعت اني حدخل حلاقي الحزب الانثووٍي مــــع دخول البنات الجيش
بــــس طلعتووٍ<<ميه÷عشــرٍه<< مش 10÷10 بــسس
المهم انا قوٍلت اني مش يكون ردي بالتحييز للرجل او التحيز لاي نوع مع اني بقول رايي الشخصي ان البلد دي فيها رجاله ومش وقت حرب ولا وقت سلـــلم ولا اي وقت تخرج البنت للعسكريه.بس مش حقول كل ده ونشطبـــه اهه لان رأي العبد لله طلع او نزل مش مـــهم
انا قررت اني احطلكم رأي الدين في كدا====>ومتبصليش اوي يا سلمى شيفك حتقولي ايه الايمان ده كلو.لا هو الموضوع بما ان البلد ده اسلامي وملناش دعوه لا بغرب ولا باسرائيل ولا بالخواجه كرياكو بتاع الخماره اللي عالناصيه Laughing

وانا حبيت اجيب راي الدين واحطه في نفس الموضوع مش موضوع جديد عشان الل يستفييييد والموضوع مش يتووه..وششــــكرٍاأ
------------------------------------
اولا:-أحاديث تفيد سقوط فرضية الجهاد في سبيل الله عن النساء
عن عائشة أم المؤمنين- رضي الله عنها- أنها قالت يا رسول الله: نرى الجهاد أفضل العمل أفلا نجاهد ؟ قال : ((لا لكن أفضل الجهاد حج مبرور)).
وعن أنس بن مالك- رضي الله عنه- قال : جئن النساء إلى رسول الله r فقلن يا رسول الله : ذهب الرجال بالفضل بالجهاد في سبيل الله، أفما لنا عمل ندركُ به عمل المجاهدين في سبيل الله، فقال رسول الله r : ((مهنة إحداكن في البيت تدرك به عمل المجاهدين في سبيل الله )) .

ثانيا:-أحاديث تفيد استشراف الشيطان للمرأة إذا خرجت""مجرد الخرووج""
- أَخْرَجَ الْبَزَّارُ مِنْ حَدِيثِ أَبِي الْأَحْوَصِ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ مَسْعُودٍ- رضي الله عنه- أَنَّ النَّبِيَّ r قَالَ : ( الْمَرْأَةُ عَوْرَةٌ فَإِذَا خَرَجَتْ اسْتَشْرَفَهَا الشَّيْطَانُ ، وَأَقْرَبُ مَا تَكُونُ بِرَوْحَةِ رَبِّهَا وَهِيَ فِي قَعْرِ بَيْتِهَا .
ثالثا:-أحاديث تفيد السماح للمرأة بالخروج للحاجة مما يدل على أن الأصل بقاؤها في بيتها :

- وعن عائشة- رضي الله عنها- قالت قال r : (( قد أذن الله لكن أن تخرجن لحوائجكن )) رواه البخاري .([5])

- عن ابن عمر- رضي الله عنهما- عن النبي r قال : (( إذا استأذنكم نساؤكم بالليل إلى المسجد فأذنوا لهن )) رواه البخاري ([6])

فدل على أنَّ الأصل البقاء في البيت، والخروج إنما يكون لحاجة.

أحاديث تفيد أن صلاة المرأة في بيتها أفضل من صلاتها حتى في المسجد النبوي : ""بصو معايا كدا ...ده حتـــى الصــلاه""

وعن أمِّ حميد امرأة أبي حميد الساعدي، أنها جاءت النبي r فقالت يا رسول الله: إني أحب الصلاة معك ، قال : (( قد علمت أنك تحبين الصلاة معي وصلاتك في بيتك خير لك من صلاتك في حجرتك وصلاتك في حجرتك خير من صلاتك في دارك وصلاتك في دارك خير لك من صلاتك في مسجد قومك وصلاتك في مسجد قومك خير لك من صلاتك في مسجدي)).

شوفوا دي رايحه تصلي مع رسول الله فين؟؟في الحرم النبوي يعني في شيطان ولا حتى قناه ميلودي افلام Laughing والرسول قالها صلي في بيتك.

مش الاخت اللي كانت بتقول اسرائيل عندونا الاول-يختي شيفاهم عدلين اوي دول اجبن شعب الله وفضايح الجيش الاسرائيلي مجندااات قبل المجنــ>ين معروفه للكل

الــــتقلـــــيد وبــــس ""هيدي مشكلتنا""وشش،،كراأ.
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
 
بناتنا رجالة بصحيح .. فتيات مصر عاوزين يدخلوا الجيش..!!
الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
شباب مصريين :: اسرار الشباب :: مناقشه شباب-
انتقل الى: